Tuesday, September 14, 2010

Memuliakan 100 huffaz (Ihtifal Takrim Huffaz Al Quran 1431H)

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR
khadijah.mohamadnor@kosmo.com.my

Menyedari kepentingan golongan huffaz Quran itu, Yayasan Sofa Negeri Sembilan (YSNS) terpanggil untuk menyahut saranan itu yang merupakan amalan para ulama terdahulu.

Justeru, sejak tahun 2008, YSNS mewujudkan Program Ihtifal Takrim Huffaz al-Quran (Takrim al-Huffaz) yang dicetuskan oleh Penasihat YSNS, Sheikh Muhammad Fuad Kamaludin al-Maliki.

YSNS mengumpulkan 100 huffaz untuk menerima sumbangan wang tunai dan kitab di Chengkau, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Menurut Sheikh Muhammad Fuad, 36, objektif penganjuran Takrim al-Huffaz itu bertujuan untuk memuliakan penghafaz al-Quran dan mengajak umat Islam meletakkan mereka di tempat yang tinggi dalam masyarakat.

Di samping itu, ia menjadi pendorong kepada para pelajar dan huffaz supaya lebih bersungguh-sungguh menghafaz dan menjaga hafalan mereka.

“Melalui program Takrim al-Huffaz ini, YSNS sentiasa memberi pengiktirafan kepada para penghafal al-Quran dengan niat untuk membesarkan keagungan Allah kerana mereka merupakan syiar agama Islam.

“Malah, kami berharap golongan ini akan mengambil peranan sebagai pemegang amanah Allah sekali gus mampu menjadi penggerak kepada tajdid umat Islam yang berlandaskan acuan Ahli Sunnah Wal Jamaah,” kata beliau ketika ditemui pada majlis Takrim al-Huffaz di Kompleks YSNS, Chengkau, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Artikel KOSMO

No comments: