Monday, December 6, 2010

DALIL-DALIL TENTANG BERTAWASSUL

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA NEGERI SEMBILAN
Utusan Malaysia, 7 Disember 2010


Telah diriwayatkan dalam hadith, bahawa Nabi Adam AS pernah bertawassul dengan Nabi Muhammad SAW. Berkata al-Hakim di dalam al-Mustadrak: daripada Umar RA berkata, Rasulullah SAW bersabda:

“Setelah Nabi Adam AS melakukan kesalahan, dia berkata, “Wahai Tuhanku! (Tidaklah) aku memohon kepadaMu demi hak Nabi Muhammad SAW, melainkan agar Engkau mengampunkan daku.” Maka Allah berfirman, “Wahai Adam! Bagaimanakah engkau mengenali Muhammad, sedangkan Aku belum menciptakannya lagi?” Adam AS bersabda, “Wahai Tuhan! Setelah Engkau menciptakanku dengan kekuasaanMu dan setelah Engkau meniup padaku daripada ruh (ciptaan)Mu, maka aku mengangkat kepalaku. Lalu aku melihat di tiang-tiang Arasy, tertulis kalimah: “ Laa ilaaha illaLlah Muhammad RasuluLlah” Maka dengan itu, aku mengerti bahawa Engkau tidak akan meletakkan di sisi namaMu kecuali (nama) makhluk yang paling Engkau kasihi.” Allah berfirman kepadanya, “Benarlah engkau wahai Adam! Sesungguhnya dia adalah makhluk yang paling Aku kasihi. Serulah Aku dengan haknya, maka Aku ampunkan bagi kamu. Jika tidak kerana Muhammad, Aku tidak akan menciptakanmu.” ( Al-Mustadrak (Kitab Tarikh) Jld 2, H: 615)

Artikel Penuh

No comments: